[לתלמידי בינסקי] ** תכנית עבודה מפורטת של חומר הקורס ותרגילי הבית **
# !חשוב! אין צפי שתצליחו הכל על ההתחלה כמו קסם – זה קורס קשה, וכל תרגיל צריך לעשות כמה פעמים עד שמצליחים. בהתחלה הציפייה היא שתיעזרו בפתרונות + בהכוונות שלי. בהתחלה צריך רק להבין ולא "להצליח" לבד. תרשמו לכם בצד דברים שהיו לכם קשים, דברים חשובים שהבנתם מהכוונות שלי או מפתרונות התרגילים, ותחזרו לזה בהמשך שוב, עד שתצליחו ותרגישו שאתם מבינים. הלמידה והשיפור בקורס הזה זה תהליך וזה לא קורה באופן מיידי.
תכנית עבודה מפורטת
* הערה : במידה ואתם רואים שיש איזשהו תרגיל בית שלא תואם את מה שרשום כאן – עדכנו אותי בהקדם.
יעילות בחליפין (תרגילים 1+2)
(1) לומדים את ההקדמה (מפת הקורס) + פרק א' באתר (יעילות בחליפין), כולל התרגול הנוסף.
(2) פותרים את תרגיל בית 1. מעדכנים אותי אם יש דברים לא ברורים.
(3) צופים במפגש ההכוונה לתרגיל 2 – בסוף פרק א' (החלק של בינסקי – החל מדקה 27:35).
(4) פותרים את תרגיל בית 2. מעדכנים אותי אם יש דברים לא ברורים.
יעילות באי ודאות (תרגיל 3)
(1) לומדים את פרק ו' באתר – רק החלק של : מבוא + יעילות באי ודאות; [ללא ש"מ]
(2) פותרים את התרגולים הנוספים – רק החלק של : יעילות באי ודאות; [ללא ש"מ]
(3) פותרים את תרגיל בית 3 .
יעילות בייצור ובחליפין-ייצור (תרגיל 4)
(1) לומדים את פרק ב' באתר (יעילות בייצור).
(2) פותרים את התרגול הנוסף (של יעילות בייצור).
(3) פותרים בתרגיל בית 4 את השאלות הבאות (לפי הסדר הרשום) :
[3.1] שאלה 4; [4.2] שאלה 2; [4.3] שאלה 1
(4) לומדים את פרק ג' באתר (יעילות בחליפין-ייצור).
(5) מתרגלים את התרגול הנוסף (של יעילות בחליפין-ייצור).
(6) פותרים בתרגיל 4 את שאלה 3.
* תרגיל 4 שאלה 5 – לא קריטית, ניתן לרפרף או לוותר מבחינתי כרגע.
* חסר מענה לתת הנושא של פונקציית עלויות וריבוי פירמות (שאלה 6 בתרגיל 4) – אבל זה לא באמת כזה קשור לחומר ולא מופיע במבחנים – אם אתם בכל זאת רוצים אז עברו על זה במצגת ובתרגיל ואם יש שאלות ספציפיות מוזמנים לשאול.
ש"מ בחליפין (תרגיל 5)
(1) לומדים את פרק ד' באתר (ש"מ בחליפין).
(2) פותרים את התרגולים הנוספים (של ש"מ בחליפין)
(3) פותרים את תרגיל 5.
* הערה : שאלה 3 זוהי "דוגמת הכפפות".
ש"מ באי ודאות (תרגיל 6)
(1) לומדים את פרק ו' באתר – החלק של : ש"מ באי ודאות
(2) פותרים את התרגולים הנוספים – בחלק של ש"מ באי ודאות + שאלות משולבות + יישומים נוספים.
(3) פותרים את תרגיל 6.
ש"מ בייצור ובחליפין-ייצור (תרגיל 7)
(1) לומדים את פרק ה' באתר – החלק של : ש"מ בייצור ובחליפין-ייצור
(2) פותרים את התרגולים הנוספים {ניתן תוך כדי לימוד החומר או בסוף}.
(3) פותרים את תרגיל 7, לפי הדגשים הבאים :
*שאלה 1 – רובינזון קרוזו : שימו לב – הפתרון לסעיף א' (שמפורסם ב-moodle) לא טוב (אפילו עושה "נזק" להסתכל עליו) => פתרון שלי לכל השאלה מופיע באתר, בסוף הפרק של ש"מ בייצור ובחליפין-ייצור – "רובינזון קרוזו שאלה נוספת" (הוספתי גם לשאלה סעיפים "חידתיים" שלא מופיעים בתרגיל המקורי, לשיקולכם אם לנסות לפתור).
*שאלה 2 – ש"מ עם תפוזים ומיץ תפוזים – מאוד דומה לדוגמא שאצלי.
*שאלה 3 – ש"מ עם תפוזים ומיץ תפוזים – דוגמא קשה עם תחומים – העלתי פתרון מפורט שלי לשאלה זו {תחת פרק ה' באתר}.
*שאלה 4 – 2 פירמות תי"ל – מאוד דומה לשאלה 2 בתרגול נוסף (בש"מ בחליפין-ייצור).
*שאלה 5 – תק"ל + תי"ל עם 2 גו"י – זהה לשאלה 3 בתרגול נוסף (בש"מ בחליפין-ייצור).
שאלות מסכמות ממבחנים (תרגיל 8)
*שאלה 1 – שאלה קשה של יעילות וש"מ בחליפין-ייצור – כולל "תפוזים ומיץ תפוזים" + ריבוי יצרנים + תחומים של עקומת תמורה {פתרון מוקלט שלי – ב"מרתון בינסקי" למטה באתר – שאלה ראשונה}.
*שאלה 2 – כמו שאלה 1 אבל עם פונקציות min ו-max {פונקציית ה-max היא כטריק של השאלה הזו, ולא כחלק סדיר של החומר}.
*שאלה 3 – יעילות וש"מ באי ודאות כולל הסתברויות סובייקטיביות {ראינו זאת בחלק ד' של אי ודאות – יישומים נוספים}.
*שאלה 4 – יעילות וש"מ בחליפין-ייצור – יש פתרון שלי
התערבות ממשלה – מיסי קנייה/מכירה/רווח (תרגיל 9)
(1) לומדים את פרק ז' באתר (התערבות ממשלה).
(2) פותרים את התרגולים הנוספים.
(3) פותרים את תרגיל 9, לפי הדגשים הבאים :
* שאלה 1 – מס בכלכלת חליפין (מקביל לדוגמא הראשונה של מיסים אצלי – שאלות עם יחסית הרבה אלגברה, אין צורך להשתגע בהקשר הזה, מספיק להבין את הרעיון – במבחנים השאלות בסגנון שונה ועם פחות אלגברה.
*שאלה 2 – תפוזים ומיץ תפוזים עם סעיפים של "ניתוחי עיוות". אם מסתבכים עדכנו אותי ואעלה פתרון שלי.
*שאלה 3 – תועלת עם 3 משתנים – ניתן לפתור באמצעות התנאי שנתנו לכם (מעין MRS חלקי לצמד מוצרים) או לבנות קו תקציב, לבודד את אחד המשתנים, להציב בתועלת ולגזור 2 נגזרות חלקיות.
* שאלה 4 – מס על רווח הפירמה ברובינזון קרוזו.
הערה : הפתרון בסגנון שונה אך לדעתי אין מה להתרגש מהשאלה, היא סתם ישנה ותקועה שם מפעם אבל היא לא בסגנון שמופיע במבחן.
שנית, בסעיף ב' אם תפתרו ש"מ רגיל כפונקציה של a אתם אמורים להגיע לאותו דבר. פשוט בגלל שלא ביקשו למצוא ש"מ ומחירים אז הלכו בדרך מוזרה ועקיפה שאמורה לחסוך אלגברה, מיקסמו את פ' התועלת בהינתן פ' הייצור (זה גם עובד כי יש פרט בודד ופירמה בודדת) ואז ישר הגיעו לכמות. בשורה התחתונה לדעתי לא כדאי להתעכב יותר מדי.
* שאלה 5 – מיסים – "דוגמא מיוחדת" – תפוזים ומיץ תפוזים, מס מכירה, טריק 3 מוצרים וניתוח אפקטים (עיוות והעברה) – ראו פתרון שלי בקובץ בסוף הפרק של התערבות ממשלה.
* שאלה 6 – אי ודאות עם מיסים -"דוגמת ישראל ותושבי חו"ל" – ראו פתרון שלי בקובץ בסוף הפרק של התערבות ממשלה.
המשך התערבות ממשלה – מס הכנסה, אפקטים ושכר מינימום (תרגיל 10)
* שאלה 1 – השאלה מסרטון השיעור (מס הכנסה ואפקטים).
*שאלה 2 – מס הכנסה ואפקטים עם 2 סוגי מס {פתרון שלי מופיע בסוף הפרק של "התערבות ממשלה"}.
*שאלה 3 – מס הכנסה ואפקטים עם המון אלגברה – פחות סגנון "מבחני".
* שאלה 4 – שכר מינימום – פתרון בסרטון (בתחילת הפרק).
השפעות חיצוניות – בייצור ובצריכה ( תרגיל 11)
(1) לומדים בפרק ח' (השפעות חיצוניות) באתר את מקסימיזציה בייצור + מקסימיזציה בצריכה.
(2) מתרגלים את התרגול הנוסף – שאלות 1-4.
(3) פותרים את תרגיל 11, לפי הדגשים הבאים :
* שאלה 1 – השפעות חיצוניות בייצור עם שוק זכויות – מקבילה לשאלה מהסרטון ולשאלות 1+2 מהתרגול הנוסף.
* שאלה 2 – השפעות חיצוניות בייצור – "מחקר ופיתוח" – מופיעה אצלי כשאלה 3 בתרגול הנוסף.
* שאלה 3 – השפעות חיצוניות בצריכה – "יהודה ונינט" – שאלה מאוד מאתגרת (ממבחן ישן של פוזנר) – פתרון מפורט שלי מופיע בסוף הפרק.
(1) לומדים בפרק ח' (השפעות חיצוניות) את משאב ציבורי בינארי + משאב ציבורי כמותי (ללא סרטון).
(2) פותרים תרגול נוסף שאלה 5 (משאב ציבורי בינארי).
(3) פותרים את תרגיל 12, לפי הדגשים הבאים :
* שאלה 1 – משאב ציבורי כמותי – מקבילה לשאלה בספר (סעיף ג' הוא מס בשיעור במקום בגובה – ראו את ההערה שרשמתי בספר).
* שאלה 2 – משאב ציבורי בינארי – מקבילה לסעיפים הראשונים מהשאלה של השיעור שלי + לשאלת התרגול נוסף.
* שאלה 3 – משאב ציבורי בינארי – שאלה מאתגרת יותר.
הערה : ההסתברות למצוא חניה היא p=x/c אך אם בפתרון יוצא ש-x>c אז ההסתברות לכאורה גדולה מ-1 ולכן צריך להבין כי היא בעצם 1 (כנתון), אולם אין צורך להתייחס לכך במקסימיזציה (כלומר אין מה להתייחס לכך לפני שיש לנו פתרון).
מוצרים ציבוריים (תרגיל 13)
(1) לומדים את פרק ט' (מוצרים ציבוריים) באתר.
(2) פותרים את תרגיל 13, לפי הדגשים הבאים :
* שאלה 1 – דוגמא עם גו"י יחיד.
* שאלה 2 – דוגמא עם תפוזים ומיץ תפוזים – דומה לסעיפים הראשונים מהדוגמא שפתרתי בשיעור.
* שאלה 3 – דוגמא חריגה ומאתגרת עם 3 מוצרים {פתרון מוקלט שלי ב"מרתון פוזנר" למטה באתר, החל מזמן 1:40 (שעה וארבעים דקות)}.
# !חשוב! אין צפי שתצליחו הכל על ההתחלה כמו קסם – זה קורס קשה, וכל תרגיל צריך לעשות כמה פעמים עד שמצליחים. בהתחלה הציפייה היא שתיעזרו בפתרונות + בהכוונות שלי. בהתחלה צריך רק להבין ולא "להצליח" לבד. תרשמו לכם בצד דברים שהיו לכם קשים, דברים חשובים שהבנתם מהכוונות שלי או מפתרונות התרגילים, ותחזרו לזה בהמשך שוב, עד שתצליחו ותרגישו שאתם מבינים. הלמידה והשיפור בקורס הזה זה תהליך וזה לא קורה באופן מיידי.